Kunder vil ikke sælges til...de vil selv vælge
Helt grundlæggende vil en hvilken som helst virksomheds formål være at tjene penge, naturligvis bortset fra non-profit virksomheder. Intet mærkværdigt i det, for penge er stadig det primære middel til vækst og nye muligheder. Men..det er ikke lige meget hvor hårdt der fokuseres på indtjeningen som endemål. Hvis du eller din organisation har som 1. prioritet at sikre egen indtjening så kan det kun ske på kundernes bekostning, eller med kundernes hjælp om du vil.
Kunder kan mærke på dig hvor du prioriterer og er din "baglomme" tydeligt i fokus så vil kunderne bemærke det. Din indtjening er ikke kundernes "ansvar" og du får som forskyldt hvis du glemmer det; de finder en anden leverandør. Det er udfordrende at drive forretning i dag og det kræver virkelig tilpasningsevne at begå sig i en verden der er mere transparent end nogensinde og hvor søgemaskinen er vores bedste ven. Har du kigget på din og din organisations adfærd overfor jeres marked for nyligt...altså sådan virkeligt med kritisk lup på? Her er blot 4 spørgsmål jeg ønsker du skal reflektere over...og der kan stilles mange flere;
- Er jeres mål hver dag at nå specifikke salgstal, eller måler I på hvor meget I hjælper jeres kunder?
- Er jeres salgsstrategi beregnet til at tilgodese egne interesser eller har de sigte mod de udfordringer jeres kunder har?
- Er jeres kommunikation præget af stor viden om jeres produkter og ydelser, eller taler I overvejende om hvordan I skaber værdi for jeres marked?
- Er jeres salgsproces bundet til budgetter og målepunkter, eller har I indrettet jer efter kunders beslutningsproces?
Forenklet kan man sige, at man jævnligt bør stille sig ud på den anden side af sin egen indgang og kigge ind på sin virksomhed...med kundeøjne. Stille sig selv spørgsmålet; gør vi det nemt for os selv at håndtere kunder, eller gør vi det nemt for kunder at være vores kunder!? I det svar ligger en stor del af årsagen til om I holder på kunderne længere og tiltrækker nye. Driver du virksomhed på dine kunders præmisser vil du opnå en langt højere kundeloyalitet. Dermed har jeres samarbejdsforhold længere levetid og du kan i højere grad påvirke dine kunders netværk og berøringsflade...og det giver nye kunder. Det forudsætter selvfølgelig at du kender kundernes valgkriterier. I dare you....tør du drive virksomhed på dine kunders præmisser? De bedste ønsker om succes med dit salg, Danny Bærtelsen Salgsmentor
|